חיפוש בבלוג ואתרים רלוונטיים: בעברית, אנגלית ורוסית

יום חמישי, 15 ביולי 2010

קוראים דיגיטליים ועברית

אנחנו חיים בעידן חשוב ומעניין - אנחנו עדים למהפכה בהוצאה לאור - מעבר מספר מודפס אל ספר אלקטרוני. תופעה מסוג זה קורת פעם באלף-אלפיים שנה.

כרגיל בארץ נהוג לחשוב שבגלל חוסר בתמיכה בעברית שהוא בגלל מספר זהיר של דוברי העברית בעולם נצטרף אל המהפכה אחרונים. ב-7 ביולי, למשל, יצאה כתבה ב"הארץ" מאת גיא גרימלנד "קוראים מהר? השאירו את האייפד בצד" - מאמר מסקרן ביקר הודות למספר של תעתועים של מחבר הכתבה.

באינטרנט באותו יום הופיעו המון תגובות על "הסקר" של נילסן נורמן שלקח אנשים אשר רגילים לקרוא ספרים מודפסים אך לא כל-כך רגילים לקראו בקוראים אלקטרוניים כמו אייפד או קינדל. המסקנה שלו המקצועית: הקריאה בספרים דיגיטליים אטית יותר מקריאה בספר רגיל.

ePub-0.jpg

אל טענה זו גיא גרימלנד מ"הארץ" מוסיף עוד פסק: בקוראים דיגיטליים איננה תמיכה בעברית. יחד עם זאת קל מאוד ליצור ספר בעברית לפחות לאייפון שמשתמש באותה מערכת הפעלה שאייפד:

1. פתחתי אינדזיין CS5 והתעקתי במסמך חדש כתבתו "קוראים מהר? השאירו את האייפד בצד" של גיא גרימלנד. קישרתי טקסט לסגנונות מלל ושמתי פנימה, בתוך מסגרת המלל, תמונה.

ePub-1.jpg

2. באמצעות File > File Info הוספתי מידע על הכתבה:

ePub-2.png

3. יצרתי קובץ ePub באמצעות File > Export for > EPUB

4. שמתי אותו על האייפון שלי בעזרת iTunes. פתחתי תיבת דו-שיח Get Info של הקובץ והוספתי תמונת כריכה שהמאמר יראה יפה בתוכנת iBooks שתשמש לקריאת ה-ePub הנוצר.

ePub-3.png

5. התוצאה:

ePub-4.jpg


אינדזיין יודעת גם ליצור חומר אינטראקטיבי ב-PDF ו-SWF. למרות שרוב התכונות האינטראקטיביות נתמכות רק ב-SWF, שום דבר לא מפריע ליצור קובץ SWF באידזיין, בפלאש פרו או בפלאש קטליסט ולייבא אותו במסמך שיהפוך ל-PDF. למרות שאין תמיכה רשמית בעברית בפלאש קטליסט תנסו לכתוב ותראו ועברית יוצאת בסדר (לפחות במק).

אגף בארץ ישנה הוצאה לאור "מנדלי" (יכול להיות שיש עוד) שמייצרת ספרים אלקטרוניים בעברית.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

היי
תוכל להסביר קצת יותר על התהליך?

ניר 0545685014

אלכסיי קלצל אמר/ה...

מה זה קצת יותר? אם אתה רוצה ללמוד את זה צריך ללמוד באופן מסודר.

אני מקוה שהידע שלי עוזר לכם