חיפוש בבלוג ואתרים רלוונטיים: בעברית, אנגלית ורוסית

יום שני, 13 באוקטובר 2008

דפי אב באינדזיין - שיטות הנסתרות מתחת לעלים

ישנם ארבעה נושאים באינדזיין שאמור לדעת כל משתמש מתקדם. הוא צריך לשלוט בדפי אב, שכבות, סגנונות מלל ובניהול צבעים. דפי אב של אינדזיין מאפשרים שליטה עמוקה מאוד אם יודעים לנהל אותם נכון ולנצל עד הסוף.

סוד גדול ביותר של דפי האב באינדזיין ידוע לכל משתמש שלא אמש התחיל עם התוכנה. Cmd+Shift+לחיצה בעכבר (חלונות - Ctrl+Shift+לחיצה) מושכת פריט שהגיע על דף עבודה מדף אב ואז ניתן לערוך אותו.

כשמטפלים בפרויקט מורכב כדאי לקבוע דף אב (אחד או כמה) ראשי ולבסס עליו את שאר דפי האב. למשל אם מעצבים עיתון יש ליצור דף אב ראשי עם מספר גיליון, תאריך הוצאה ולוגו העיתון, לכל מדור להקדיש דף האב משלו וכל דף אב מדור לבסס על דף האב הראשי. כך כל מה שמופיע על פני דף האב הראשי יופיע על פני דפי אב המדורים ועל כל עמודים המשויכים אליהם.

מי שלא יודע כיצד מבססים דפי אב אחד על השני, זה פשוט - יש לגרור דף אב שבחרתם להיות ראשי על פני דף אב משני, ממש כמו משייכים אפי אב לעמודי עבודה.

על פני דפי עבודה בחלונית העמודים כידוע מופיעים מיקודים באותיות לטיניות, בדרך כלל המסמנות שייכות של דפי העבודה לדפי האב. כשיוצרים את דפי האב התוכנה ממספרת אותם אוטומטית ברצף - A B C D, אבל סימון של דף אב לא סתם נקרא “מיקוד” (Prefix) ולא “מספר”. המיקודים לא חייבים להופיע ברצף.

הבעיה כאן שאותיות A B וגם C D די דומות אחת על השניה. בסוף יום עבודה לעיתים כבר בקושי מבדילים ביניהן בחלונית Pages על פני איקונים של העמודים. ההמלצה - להשתמש במיקודים באותיות שונות בצורתן, כגון: A C L I S F V וכו’.

004-1.png


נוסף על כך יש עוד אי-נוחות מסוימת. בחלונית העמודים, על פני דפי העבודה לא רואים יחס בין דפי האב. בתמונה למעלה לא רואים בתחום של דפי עבודה שדפי אב O ו-L הם לא עצמאים אלא מבוססים על A. צריכים לזכור את היחסים ביניהם. שהמחשב יזכור. העניין כאן שניתן להעניק בתור מיקוד דף אב לא רק אות אחת.

004-2.png


בשדה Prefix בהגדרות דף אב יש להזין לא רק מיקוד דף האב L אלא באות קטנה להוסיף גם a. כך יוצא לנו La. במתחם של דפי העבודה כעת רואים שעמודים 2-3 בדוגמא למטה מבוססים על דף האב L שבעצמו מבוסס על A.

004-3.png


עוד שני תכסיסים קטנים בעיניין של דפי האב. על מנת לקרוא להגדרות דף אב לא חייבים לחפש פקודת Master Options for... בתפריט של החלונית. ניתן גם ללחוץ על דף האב בלחצן עכבר ימני ולבחור את הפקודה משם. או בשיטה אחרת פשוט ללחוץ עם Option (חלונות - Alt) על דף אב פעיל. המיקוד והשם של דף האב הפעיל מופיעים על גבי רקע שחור.

טריק אחרון להיום. בכדי לבסס דף אב פעיל, למשל L, על דף אב אחר (A לדוגמה) יש ללחוץ על דף האב A עם Option ו-L משתייך ל-A ויהיה מבוסס עליו.

אין תגובות:

אני מקוה שהידע שלי עוזר לכם